
As much as 41 per cent of the Flemish youth has no trust at all in people of a different ethnicity (Claes et al., 2006).Ģ This distrust of foreigners manifests itself in other studies as well.

In Flanders, more than fifty per cent of the 16 and 17 year olds consider the presence of too many foreigners as a threat to their way of life. Survey research demonstrates, for instance, that Flemish adolescents are on average more intolerant of foreigners than their peers in Canada or the French-speaking south of Belgium. Introductionġ In international comparisons, the Flemish youth often turns out to be rather racist and ethnocentric. I would like to thank Maarten Loopmans, Henk Meert, Bruno Meeus, Etienne Van Hecke, Dirk Vanderhallen and two anonymous reviewers for their comments on earlier versions of this paper. Zodoende besluit het artikel met vier voorstellen voor handboeken die leerlingen motiveren om deel te worden van een meer inclusieve, diverse en rechtvaardige maatschappij. De sterke nadruk op culturele andersheid, de eenzijdige verklaring van culturele conflicten, het manifeste toedekken van discriminatie en xenofobie en de hantering van een uitsluitend wij-zij-discours zorgen er echter voor dat de handboeken een racistisch en etnocentrisch wereldbeeld verspreiden. Op die manier wordt duidelijk dat een nadruk op raciale verschillen grotendeels plaats gemaakt heeft voor een focus op culturele verschillen. Op basis van een analyse van 50 handboeken aardrijkskunde die gepubliceerd zijn tussen 1896 en 2004 bekijkt dit artikel de voorstelling van deze onderwerpen op een kritische manier. De leerplannen focussen dan ook meer dan ooit op onderwerpen zoals de noord-zuid kloof, migratie en de multiculturele stad. In Vlaanderen hebben de eindtermen van het vak aardrijkskunde in het secundaire onderwijs het belang van respect voor andere leefwijzen en culturen opgenomen.

Hence, the article concludes with four propositions for geography textbooks which motivate students to become part of a more inclusive, more diverse and more just society. Yet, because of the strong emphasis on cultural otherness, the one-sided explanation of cultural conflicts, the manifest silencing of discrimination and xenophobia and the use of an exclusionary us-them-perspective, the textbooks (re)produce a racist and ethnocentric world view among young people in Flanders.

The study reveals that an emphasis on racial differences has been largely replaced by a focus on cultural differences. Drawing on an analysis of fifty Flemish geography textbooks published between 18, this paper critically addresses the way in which these topics have been presented. As a consequence, curricula focus more than ever on topics such as the global north-south divide, migrations and the multicultural city.

The final attainment levels of Flemish secondary geography education stress the importance of respect for other societies and the specific way of life of other people.
